سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حائری شیرازی

حوزه/ اگر دلایل عقلی و علمی احکام اسلامی به خوبی و با ادله دقیق برای مردم جهان و حتی نهادهای علمی جهانی مطرح شود به جای محکوم کردن ما به نقض حقوق بشر، ما را تشویق هم می کنند، ولی مشکل اینجاست که این مسایل به خوبی برای دنیا تبیین نمی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محی الدین  حائری شیرازی عصرامروز در همایش ملی «سلامت معنوی» در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: برای تفکیک علوم انسانی و تجربی باید علوم وابسته به تعریف انسان و علوم غیر وابسته به تعریف انسان را به کار ببریم.

وی افزود: علومی که می توان بیماری ها را بدون تعریف انسان، کشف و درمان کرد وابسته به علوم محض پزشکی است، ولی علمی که به واسطه هویت انسان و نیازهای او مطرح می شود و آثار آن را مطالعه می کند علمی است هماهنگ با تعریف انسان.

استاد حوزه  خاطرنشان کرد: امنیت،عدالت، آزادی، کرامت انسانی و محبت عوامل حیات انسانی است و انسان با این پنج عنصر احساس حیات و آرامش می کند؛ به این معنی که  احساس می کند آنچه که به آن نیاز دارد در دسترس است.

وی گفت: ادیان برای همین منظور آمده اند که این نیازها را پاسخ دهند؛ دنیا و آخرت انسان نیازمند به حسنه است و به همین دلیل است که در قنوت نماز از خداوند این حسنه را درخواست می کنیم.

استاد حوزه بیان کرد: در دنیا و آخرت بهشتی موجود است که بهشت آخرت، باطن و ظاهر حسنه دارد، ولی بهشت دنیا ظاهری سیئه دارد ولی باطنی حسنه.

آیت الله حائری شیرازی گفت: علت این امر این است که در اینجا، بهشتی که در آخرت وجود دارد، رضوان الله است؛ اگر خداوند در دنیا هم از انسان راضی باشد ،در بهشت حقیقی است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه دنیا را سجن مومن معرفی می کنند، در حقیقت ظاهر امر بیان شده است و اینکه دنیا راحت الکافر بیان شده است نیز ظاهر این امر است.

وی گفت: چیزی که نتواند دنیای انسان را بهشتی کند به هیچ عنوان نمی تواند آخرت ما را نیز بهشتی کند؛ اگر دین بهشت شود، اول دنیا را بهشت می کند و سپس در آخرت ما را به بهشت می برد.

استاد حوزه بیان کرد: تفاوت مومن و کافر یک دگردیسی است که در مومن روی می دهد و در کافر اتفاق نمی افتد؛ در حقیقت وقتی یک پروانه در پیله قراردارد حس می کند که در زندان است، ولی او از این پیله رها می شود و پرواز می کند.

آیت الله حائری شیرازی گفت: بسیاری از بیماری ها، ریشه در عقاید انسان دارد؛ در حقیقت تربیت به این معنی است که ریشه انسان در معنویت فرورفته باشد و اگر این ریشه، آب معنی را دریافت نکرد هرچه هم که به شاخه های درخت آب بپاشیم سودی به حال این درخت نخواهد داشت.

وی افزود: مسکن های شیمیایی اعصاب را تحریک و آزار می دهد، ولی درد را از بین نمی برد؛ به همین خاطر اگر ریشه ها را درست کنیم دیگر نیازی به مسکن ها نیست.

مهمترین خروجی سبک زندگی طلبگی «عشق» بود

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در حوزه، از گذشته سنتی وجود دارد که طلاب باید خود را اداره می کرد و به تعالی می رساند که این طلبه از ابتدا می دانست در چه راهی وارد شده است و چگونه باید به هدف تهذیبی و علمی برسد؛ مهمترین خروجی سبک زندگی طلبگی «عشق» بود.

وی گفت: متاسفانه مدل غربی این عشق را از بین برد و این نظمی که از سوی این تفکر وارد شد، کشنده است، زیرا آنها هم انسان را به خوبی نشناخته اند؛ ریشه علم در اسلام عشق و رغبت است نه یک وظیفه اجباری.

استاد حوزه بیان کرد: معضل مدیریت آموزشی غربی باعث شد که شکل مدیریتی که در گذشته داشتیم تحت الشعاع قرار بگیرد؛ این مدیریت آموزشی باعث شد که رغبت برای علم آموزی در میان دانش آموزان ما از بین رفته است و اگر یک روز کلاس درس تعطیل شد همه آنها خوشحال می شوند تا اینکه ناراحت شوند؛ ولی آنها از این نظمی که در این زمینه برای آنها ایجاد کرده اند ناراحت هستند نه حقیقت علم.

مدیریت خارجی برای انسان زهر است

آیت الله حائری شیرازی گفت: مدیریت خارجی برای انسان زهر است هرچند که می تواند داروی علاجی داشته باشد؛ هرچه به بشر تزریق شود که دستگاه دفاعی او را از بین ببرد درست نیست، بلکه یک بدن باید خودش با تمرین و مبارزه سیستم دفاعی خود را بالاببرد.

وی افزود: خداوند متعال حکیم تر از آنها است که یک مصرف کننده بسازد که آنچه که می گیرد مصرف می کند و زباله ها را به صورت گازی و آبی و جامد دفع می کند؛ اگر یک سیستمی نسازد که این دفع ها با هم مرتبط نباشد، این سیستم به درستی کار نکرده است.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: مبانی که از اسلام فراگرفته ایم به ما توصیه کرده است اگر یک ماشین دودزا تولید می شود باید حداقل یک درخت برای آن بکاریم تا غذای جان ما را بدهد.

آیت الله حائری شیرازی گفت: خداوند متعال صبر و بصیرت انسان ها را می آزماید و سپس به آنها نعمت می دهد و به همین خاطر است که این نعمت به ما داده شد؛ بصیرت ملت ایران باعث شد که این صحنه استثنایی باعث غرور ملی و دینی ما شد وگرنه امکان داشت که این شرایط کاملا برعکس شود.

استاد حوزه بیان کرد: خداوند سنتی بنا نهاده است مبنی بر اینکه هر مصرف کننده باید تولید کننده نیز باشد؛ دین اسلام دینی کاملا علمی است و اگر ما علوم انسانی را به احکام شرعی ضمیمه می کردیم همین احکام را با ادله عقلی خود ضمیمه می کردیم در تمام دانشگاه های عالم نیز فراگیر می شدیم.

احکام اسلامی برای دنیا تبیین نمی شود

آیت الله حائری شیرازی گفت: اگر دلایل عقلی و علمی احکام اسلامی به خوبی و با ادله دقیق برای مردم جهان و حتی نهادهای علمی جهانی مطرح شود به جای محکوم کردن ما به نقض حقوق بشر، ما را تشویق هم می کنند، ولی مشکل اینجاست که این مسایل به خوبی برای دنیا تبیین نمی شود.

وی افزود: غربی ها در حوزه راهنمایی و رانندگی سیستمی ساختند که افراد با عامل بازدارنده جریمه سنگین از تخلفات صرفنظر می کنند، ولی در امور قضایی خود چنین عمل نمی کنند زیرا زندان ها نتوانستند عامل بازدارنده خوبی در این رابطه باشند.

وی خاطرنشان کرد: به همین خاطر است که وقتی به جرایم اسلامی در خصوص تخلفات سنگین برخورد می کنیم آنها ما را متهم می کنند که حقوق بشر را نقض کرده ایم.

وی با اشاره به مساله قضاوت در خصوص افراد تاثیرگذار اجتماعی و سیاسی گفت: یکی از مشکلات اجتماعی این است که برخی افراد را یا دیو می پنداریم و یا آن را فرشته می دانیم و به همین دلیل است که وقتی که یک مشکل از کسی سر می زند به شکلی به او حمله می کنند که گویی از این فرد بدتر در جهان خلق نشده است؛ همه این رفتارها اشتباه است، زیرا ما نباید این فرد را به حدی فرشته تصور می کردیم که اصلا امکان خطا در او وجود ندارد و این مساله در مسایل سیاسی کشور در سالهای اخیر ایجاد شد موید این مساله است که باید در خصوص انسان ها، متعادلانه فکر کنیم.

استاد حوزه بیان کرد: بیچارگی دشمنان اسلام از این جهت است که انسان را به خوبی نشناخته اند؛ اسلام به دنبال آرامش درونی است، زیرا اگر دستگاه های انسان در حال آرامش باشد و به سلامت کار کرد، خودش، می تواند خود را تجربه کند.

وی در پایان با توصیه به پزشکان گفت: هنر یک پزشک این است که برای درمان، به داروهای متعدد متوسل نشود، بلکه باید بیمار را به شکلی توجیه کند که بدن او علیه این بیماری قیام کند و آن را درمان کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha